Copywriter & vertaler

Albert Heijn, Shell en Deutsche Bank

In de loop der jaren heb ik voor heel uiteenlopende commerciële opdrachtgevers teksten geschreven. Onder andere als copywriter van schapteksten voor Albert Heijn en online banners voor nieuwe producten van RBS, als vertaler (Nederlands naar Engels) van bedrijfspresentaties voor Deutsche Bank, als blogger voor Koninklijke Nederlandse Shell en als schrijver van diverse marketingrapporten voor onderzoeksbureau Sarv International.

 National Geographic Channel

Science of Stupid 2ymkenatiogeoHet semi-wetenschappelijke tv-programma Science of Stupid is een internationale hit. De originele serie wordt gepresenteerd door Richard Hammond. Hierin geeft hij de wetenschappelijke verklaring voor het falen van riskante stunts in pijnlijke homevideos. National Geographic Channel besloot dat hier ook een Nederlandse versie van moest komen. Ik ben in 2014 ingehuurd om alle voice-over- en presentatie-teksten van het eerste seizoen Science of Stupid vanuit het Engels te herschrijven en te zorgen dat zowel de natuurkunde wetten als de droge Britse humor van Richard Hammond in het Nederlands overeind blijven. Ymke Wieringa tekende voor de presentatie. Deze 12-delige serie is in het voorjaar van 2014 uitgezonden.

Van 2008 tot 2011 schreef ik voor National Geographic Channel de Nederlandse voice-over teksten voor alle programma-aankondigingen en promo-filmpjes van nieuwe tv-series.

Sundance Channel

Voor de Vlaamse versie van Sundance Channel, een internationale, digitale tv-zender, was ik in 2011 en 2012 als creatief vertaler Engels/Nederlands verantwoordelijk voor de ondertiteling van alle promo-filmpjes en leaders. Sundance Channel zendt onder meer series uit, zoals Hell on Wheels en Peaky Blinders.

Hell on Wheels

Globrands

Hoe komen een nieuw toetje, een tv-zender en een vernieuwend verzekeringsproduct aan hun naam? Daarvoor kan een professioneel name-branding bureau worden ingeschakeld. Zoals het Amsterdamse Globrands. Tussen 2004 en 2009 ben ik op regelmatige basis als freelance creative door dit bedrijf ingehuurd en heb ik talloze merk- en/of productnamen bedacht voor uiteenlopende bedrijven, zoals: Philips, Duyvis, TMG, Essent, Rabobank, KPN, Interpolis en Endemol.